srijeda, 3. rujna 2014.

Grzegorz Rosinski

Grzegorz Rosinski rodio se 03.08.1941 u Stalowa Wola, jednom malom gradu na jugu Poljske. Već od malih nogu otkrio je svoju ljubav za crtanje, tako da se školovao najprije u umjetničkoj školi Liceum Sztuk Plastycznych i poslije na akademiji Akademia Sztuk Pięknych.

Poslije završenog školovanja zaposlio se kao ilustrator u jednoj firmi koja je prvenstveno pravila naslovnice za knjige i gramofonske ploče. 1968 godine nacrtao je svoje prve stripove Kpt. Sbik i Kpt. Kloss. Nekoliko godina kasnije počeo je da radi za strip magazine Relax i Spirou, za koje je nacrtao nekoliko kratkih priča. Njegovo najpoznatije djelo iz tog doba je La Croisière Fantastique.

1976. godine upoznao je Jean van Hammea, scenaristu sa kojim će dugo godina zajedno surađivati na mnogim stripovima. Već 1977., njih dvojica zajedno su kreirali novog strip junaka, Thorgala. Strip je je izlazio u magazinu Tintin i već poslije kratkog vremena postao omiljeni serijal te edicije i pokupio nekoliko nagrada. Thorgal je od tog vremena postao najvažniji rad u Rosinskijevoj karijeri i samo je nekoliko puta prevario svog omiljenog junaka sa nekim drugim stripom. Zajedno sa Van Hammeom, radi dvadeset i devet Thorgalovih albuma, a od broja trideset scenario preuzima Yves Sente. Upravo u Thorgalu može najbolje da se vidi evolucija njegovog crteža, tako da je u skladu sa vremenom nekoliko puta mijenjao stil i prilagođavao svoj crtež aktuelnom trendu. Zbog toga možemo da podijelimo njegov rad na tri glavna perioda. Prvi period su rane epizode Throgala, kratke priče koje su kasnije izašle u prvoj epizodi regularnog serijala. Ovdje Rosinski nije još bio na vrhuncu svoje umjetnosti, tako da crtež nije ništa posebno, ako gledamo vizuelni nivo. Drugi period počinje već od drugog albuma i traje do dvadeset i devetog. Klasični crtež, perfektne linije i proporcije su same neke od stvari koje dolaze u ovom vremenu do izražaja. Ipak, poslije dvadesete epizode se primjećuje polagani pad kvaliteta crteža, posebno izražen kroz dodatno sjenčenje. Mora se reći da se u to vrijeme radilo o trendu, jer je vrijeme čisto nacrtanih figura polako zamjenjivao moderni stil Franka Millera, gdje figure nisu perfektno nacrtane i djelimično se gube u, po nekima pretjeranom, šrafiranju. Pored svih kritika, albumi se nastavljaju dobro da prodaju, tako da se album "Le barbare", koji je tiskan u 300.000 primjeraka, rasprodao za samo mjesec dana. U ovom periodu su nastali i stripovi poput Hansa i Šninkela. Od broja 29., Rosinski se odlučuje za novi stil crtanja i u potpunosti mijenja način rada. Opredjeljuje se za direktno kolorisanje, komplikovani način rada kojim su se prije njega služili i drugi poznati umjetnici kao Enki Bilal, Jean Giraud, François Schuiten i Vincente Segrelles. Prednost ovoga stila je svakako da svaka slika izgleda kao umjetničko djelo, pogotovo su okolina i pejzaži fenomenalno nacrtani. Ono što je manje dobro je to da se ovim stilom likovima gube crte lica, što se najbolje primjećuje na onim kadrovima gdje su figure nacrtane u manjim dimenzijama. Kod nekih vinjeta se teško može razlikovati o kojim likovima se radi, tako da se većinom mogu prepoznati po odjeći, manje po crtama lica. Kao što se može primjetiti, Rosinski je uvijek išao sa vremenom, bez obzira što je ponekad morao da pretrpi kritike fanova koji ne vole promjene.

Pored Thorgala, njegov najpoznatiji strip je Velika moć malog Šninkela, kontroverzan strip koji kritikuje direktno kao i indirektno ljudsko društvo, religiju i rasne predrasude. U ovoj grafičkoj noveli je Rosinski uradio jedan od najboljih crteža svoje karijere. Sa serijalima Hans i Tugovanka za izgubljenim pustarama, je također postigao relativno veliki uspjeh.

Pored stripova Rosinski se bavi i slikarstvom. Sa obzirom da je povučen i stidljiv tip, ne može se reći da teži pokazivanju svojih djela u javnosti. “Izložba je kao kad se čovjek go skine”, izjavio je jednom Rosinski. Njegova žena je njegov najveći fan, tako da sve radove, od portereta do najmanjih skica, čuva u arhivama. Upravo je ona jedna od odgovornih da je Rosinski svoje radove, stripovske kao i slikarske, pokazao javnosti na stripovskom festivalu u Angoulêmeu 2003. i u dvorcu Greyerz 2006. godine.


Za njegov umjetnički rad odlikovan je ordenom „Polonia Restituta“, jednim od najvećih priznanja u Poljskoj. 1982 godine preselio se sa svojom familijom iz Poljske u Belgiju. Od 1992., Rosinski živi i radi u Švajcarskoj.

Nema komentara:

Objavi komentar